Az élet értelme
Forrás: http://rzim.com
Nem túl sokszor
voltam ebben az országban, igazából ez a második alkalom 20-30 év
alatt, de nagyon jó itt lenni. Azt írtam egy barátomnak épp
mielőtt most ideértem, hogy: a belga csokoládé nem tesz jót a
hátamnak. Mivel gondjaim vannak a hátammal, és már így is többet
hordok itt elől, hogy hordani tudjam azt, ami hátul van. De minden
esetre nagyon finomak.
Az élet értelmének
kérdése, az értelem keresése. Ez egy világméretű küzdelem.
Ez egy világméretű jelenség is rég óta. És a tolmácsaim meg akarnak majd ölni az első két illusztrációm miatt, de remélhetőleg a lényeget meg fogják tudni ragadni, aztán majd lelassítok. Emlékszem, amikor Billy Grahammel együtt beszéltem az Amsterdam ‘83-on és az Amsterdam ‘86-on. Emlékszem, ahogy bementem a tolmácsok termébe, ahol kb. 120 tolmács végezte a munkáját szinkronban. És ahogy beléptem véletlenül meghallottam, ahogy az egyik tolmács oda szólt a másiknak: Itt jön a Géppuska Zakariás.
Ez egy világméretű jelenség is rég óta. És a tolmácsaim meg akarnak majd ölni az első két illusztrációm miatt, de remélhetőleg a lényeget meg fogják tudni ragadni, aztán majd lelassítok. Emlékszem, amikor Billy Grahammel együtt beszéltem az Amsterdam ‘83-on és az Amsterdam ‘86-on. Emlékszem, ahogy bementem a tolmácsok termébe, ahol kb. 120 tolmács végezte a munkáját szinkronban. És ahogy beléptem véletlenül meghallottam, ahogy az egyik tolmács oda szólt a másiknak: Itt jön a Géppuska Zakariás.
Mára, ahogyan az
évek telnek ez inkább vizi pisztoly mintsem géppuska, de
valószínűleg azért lesznek nehézségeik. De remélem, azért
sikerül valamennyire… Hölgyeim vagy uraim, ha túlzottan
ékesszólóvá lennék, akkor nyugodtan mondják csak azt, hogy: "Ó,
semmi fontosról nincs szó épp." De hamarosan a fontos részhez
jutunk, amint elér ahhoz, amit mondani szeretne.
Nem tudom, hányan
hallották már Sherlock Holmes és Watson kempingelős történetét.
Tudják, amikor túlzott mennyiségű folyékony frissítő után
elmentek aludni a sátrukba. Az éjszaka közepén Holmes felébred,
Watsonra néz és így szól: Watson! Nézz az éjjeli égre, és
mondd el, mit látsz!
Erre Watson:
Asztronómiailag azt
látom, hogy ott van milliónyi galaxis és potenciálisan több
milliárd bolygó.
Asztrológiailag azt
látom, hogy a Szaturnusz a Leó csillagképben van.
Időméréstanilag
azt látom, hogy kb. reggel háromnegyed kettő van.
Meteorológiailag
azt látom, hogy holnap szép időnk lesz.
És teológiailag
azt látom, hogy ez egy hatalmas univerzum és mi csak egy aprócska
részei vagyunk a nagy egésznek.
Miért Holmes, te
mit látsz?
Erre ő: Watson, te
idióta, valaki ellopta a sátrunkat.
Használhatod az
összes nagy szót, hogy hogyan határozzuk meg az univerzumot. De a
folyamatban sokszor az a sátor, ami összetartja az emberi lényeg
alap eszméit és értékeit, az el lett lopva. Az összes magasztos
kifejezés elhangzik, de közben az éjszakába nézel, és azt
kérded: Mit is jelent valójában emberi lénynek lenni?
Emlékszem, egyszer
megkértek, hogy tartsak erről egy előadást a John Hopkinsban,
Francis Collinszal, aki az emberi DNS feltérképezésében vett
részt A nagy genom projekt tagjával együtt, amelyben egy másik
tudóssal együtt voltak benne. És ahogyan ott voltunk, és ahogyan
más világnézetek is megszólaltak, én nem tudtam levenni a
tekintetem az esemény tárgyáról: mit jelent embernek lenni? Azt
mondtam magamban, hogy: nem vicces-e az, hogy itt vagyunk a XXI.
században és nem tudjuk, hogy mit jelent embernek lenni?! Ha azt
sem tudjuk, hogy mit jelent embernek lenni, akkor mit jelent a
humanizmus? Az csak egy ‘izmus’ egy szóra, amit nem értünk.
De a nagy szavak
persze ott vannak mindenhol. Aztán ahogy ezen gondolkozol, arra
jutsz, hogy: A kutyák nem gyűlnek össze egy konferenciára, hogy
megvitassák a kutyaság értelmét. Ez nem probléma számukra,
ösztönösen megélik a kutyaságot. Mi vagyunk azok, akik közül
valóak a legokosabbak ezen a Földön, és nem tudjuk, kik is
vagyunk valójában. De persze a szavak egyre nagyobbak és
nagyobbak.
Én magam is
Keletről jövök, és mi küzdünk és küzdöttünk ezekkel a
problémákkal, történelmileg és filozófiailag is. Nem ismerek
egyetlen keleti filozófust sem, aki ne küzdött volna ezzel. És
visszagondolok arra, hogy Delhiben nőttem fel, India volt a hazám.
20 éves koromig éltem Indiában. Mivel Delhiben nevelkedtem,
folyékonyan beszéltem hindiül. Édesanyám Chennaiból származott
délről, így aztán a dél-indiai tamil nyelvet is jól ismertem.
És hallgatva azokat
a zenéket, úgy fest, hogy valójában a költők teszik fel az
igazán kísértő kérdéseket. Észak-Indiában, delhiben volt egy
dal, ami így szólt: A hindi valószínűleg nem jelent sokat az
önök számára, de le fogom fordítani. Ez India leghíresebb
filmjéből, lehet, hogy minden idők leghíresebbjéből, a Mother
Indiából származik.
Valahogy így szólt:
...
"Ha már ebbe a
világba jöttem, élnem is kell."
"Ha az élet
folyamatos méreg ivását jelenti, akkor nekem is meg kell innom."
És az, ahogyan
mondja...
...
"Nem vagyok
Isten és nem vagyok sátán sem."
...
"Ó világ,
gondolj, amit akarsz."
...
"Én csupán
egy emberi lény vagyok."
Nem vagyok Isten és
nem vagyok sátán sem.
Csak egy emberi lény
vagyok, aki ebbe a világba jött.
Nem tudom ez mit
jelent, de ha folyamatos méreg ivását jelenti, akkor meg fogom
inni.
És a filozófusok
ékesszólóvá válnak, meg a költők is ékesszólóvá válnak és
felteszik az élet értelmének kérdését. Malcolm Muggeridge aki a
hetvenes években írt, a nagy Brit újságíró ezt mondta:
"Nehéz
ellenállni annak a következtetésnek,
Hogy a XX. század
embere eldöntötte, hogy elpusztítja önmagát.
Elfáradván abban,
hogy próbál önmaga lenni,
bőségéből
unalmat hozott létre,
impotenciát a saját
túlzott szexualitásából
saját erejéből
pedig sebezhetőséget.
Ő maga fújja meg a
trombitát, ami ledönti a saját falait,
míg végül a
teljes ostobaságig edukálta önmagát,
kábulatba drogozva
és beszennyezve,
felborul - mint
fáradt, ütött kopott brontoszaurusz - és kipusztul."
A teljes ostobaságig
edukálta önmagát,
annyira műveltekké
és annyira idiótákká is lettünk egyszerre.
Aldous Huxley,
szkeptikus író a 40-es évekből ezt mondta:
"Amiben ma
élünk, az nem a tudomány korai sikereinek az ízletes mámora,
hanem egy hátborzongató másnaposság, ahol nyilvánvalóvá lett,
hogy amit a tudomány valójában elért az nem más, minthogy
képessé tett az eszközeink fejlesztésére, hogy így elérjük a
fejletlen, vagy felettébb degenerált végzetünket."
Amit a tudomány
valójában elért, az az, hogy fejlesztette a módszereinket a végső
soron megvetni való céljainkban. Szóval, ha a gondolkozók és a
filozófusok felvetik az emberi végzet problémakörét, miközben
nem igazán tudják az értelmét és a jelentését az emberség
lényegének, akkor az egy elképzelhetetlenül nagy zavarodottságot
jelent.
Hogyan bánunk
ezzel, hogyan válaszolunk erre?
Persze
válaszolhatnánk erre teológiai kifejezésekkel és a világ
vallásai is bekapcsolódnának.
A hinduizmus
egyenlővé tesz az istenivel az ő panteista világképében,
az iszlám távolra
helyez az istenitől, olyannyira, hogy tűnődsz, hogy van-e valahol
híd a teljesen transzcendens isten és a kicsiny, véges emberi lény
között.
A kereszténységtől
pedig megkapod az Imago Dei-t, az Isten képét, ami azt mondja
neked, hogy meg van benned a hajlam az erkölcsi irányra és
mozgásra. De továbbra sem tudod felemelni magadat az erkölcsi
cipőfűződnél fogva.
Az összes ilyen
definíció jöhet, de amikor te és én egyedül vagyunk a
szobánkban, feltesszük magunknak a kérdést: mit jelent az élet
valójában? Ma idefele jövet hallottam, hogy több mint száz ember
döntött úgy, hogy elveszi az életét vonat elé ugrással, csak
tavaly, Belgiumban. Japán is nagyon sok öngyilkosságról ad hírt.
Ami azt illeti, az én utazásom Krisztus felé szintén az
öngyilkossági kíséreltem után kezdődött 17 éves koromban.
Hogy miért?
Mert nem voltam
képes rátalálni az élet értelmére, sem semmilyen magyarázatára.
Mert amikor a
gondolkozás történelmén végig mész, esetleg a XI-XIV. századdal
kezdve, akkor egy olyan filozófiát látsz, amely a racionalizmus
felé halad, nagy R-el. Az ember éppen minden mércéjévé válik,
kizárólag az emberi érvelés által.
Eszerint a
matematika az egyetlen vitathatatlanul bizonyos tudományág. De
aztán túlhaladsz ezen és felismered, hogy amint a reneszánsz és
a felvilágosodás eljött, valóban az ember lett minden mércéjévé.
De senki nem mondta meg, hogy melyik ember. Szóval ezzel azért
küzdelmed lesz, mire ide jutsz.
Aztán elérsz a
XVIII. századba, és emberek mint például David Hume a skót
filozófus és mások akik a biztosságot keresték, ezt mondták:
Ezt a biztosságot csak a tapasztalat alapú világnézetben lehet
megtalálni. A tudományos mérések segítségével majd megtaláljuk
azt ami igaz volt. Szóval a nagy R-betűs Racionalizmustól tovább
léptünk az empiristákhoz, akik majd definiálják az életet.
Miután az empirista elvégezte a munkáját a XIX. századra, jött
a nihilizmus, a hajthatatlan elkeseredés filozófiája.
Szorosan ezt követve
jött az egzisztencializmus: a hatalomvágy, a szenvedély vágy, a
jelentősség vágy. Hogy miközben szembenézel a kétségbeeséssel,
te formálsz jogot akármilyen célra amit követni akarsz. Ilyen
módon Jean-Paul Sartre meg Albert Camus és az összes többiek
népszerű egzisztencialista íróvá lettek.
Szóval a
Racionalizmustól a megtapasztalás alapú empirizmusig és aztán az
egzisztencializmusig. És hol vagyunk most mi, Te és én?
A posztmodernizmus
világában, ami leszólja mindezeket, és olyan kategóriákhoz
érkezik el, mint a "nincs igazság", "nincs értelem",
"nincs biztos pont".
Maga a nyelv is
megkérdőjeleződik. Vajon az írónak van-e joga a szavakat
értelemmel felruházni, vagy az olvasó tartja-e meg ezt a jogot, és
úgy értelmezi-e az írót ahogy akarja? Szóval fel van dobva az
élet értelme a szélbe, és te kapod el azokat a szemcséket,
amelyeket igazán akarsz. Elindulva a matematikai biztos
bizonytalanságtól, a laboratóriumon keresztül az emberig, aki
minden mércéje lett, a hatalom- és szenvedély vágyon át végül
odáig, hogy ezek közül egyiknek sincs abszolút viszonyítási
pontja. Hogy magadnak kell megtalálnod, a te utadon, a te idődben.
És ez az ahol a posztmodern világkép tart.
De senki nem
szeretne posztmodernista pilóta gépén repülni.
"Igen, tudom, a
műszerek 3000 métert mutatnak, de miért hinnék nekik?"
"Van egy
érzésem, hogy ez nincs 3000 méter."
De vannak
abszolútumok, megrázhatatlan abszolútumok.
Amit tenni
szeretnék, hölgyeim és uraim abban az időben, amivel rendelkezünk
ma reggel, pontosabban… este... Nekem még reggel van. Most
érkeztem repülővel Thailandról, és 12 óra a különbség. Oda
néztem és hajnali kettő van nálam. Szóval lehet, hogy úgy is
fogok hangzani is. De végigmész ezeken a kategóriákon és
megkérdezed magadtól: Mi az élet értelme? És hogyan találom
meg? Néhány éve, egy nyugat-kanadai városban… Amelyet nem
nevezek meg, de Kanada közép-nyugati részén van.
Egy teltházas
közönség volt, és egy nő - a világnak arról a feléről,
ahonnan én is származom - ült az első sorban minden este. És
jegyzetelt, úgy is mondhatnám, szóról szóra írt mindent
miközben beszéltem. Tűnődtem rajta, hogy vajon mit is írhat?
Nagyon keményen jegyzetelt.
Az utolsó este oda
jött hozzám és megkérdezte, hogy tudnánk-e beszélni. Azt
mondtam, igen. Leültünk az első sorban és beszélgetni kezdtünk.
Azt mondta: A férjem
egy kiemelkedő orvos volt a városban. Tudok mutatni egy utcát,
ahol 3-4 ház is a miénk - mondta. Nagyon tehetősek voltak.
Azt mondta, a férje
minden este fölkelt az éjjel közepén és ment pár kört. Nagyon
lelkiismeretes orvos volt minden műtéttel amelyet végrehajtott.
Elment, ellenőrizte a betegeit és vissza jött. Hajnali 3-4 körül
aludt egy kicsit, majd visszament dolgozni másnap és elvégezte a
műtétjeit. Így folytatta: szóval azon a bizonyos éjszakán is
felkelt és elment. Nem volt ez meglepő. Tudtam, hogy visszajött -
mondta - mert láttam, hogy ég a villany a konyhában.
De ez szokásos volt
nála, nem tettem hát semmit. Vissza aludtam - mondta a nő - de egy
hatalmas zörejre, csapódásra, zajra ébredtem hirtelen.
Felriadtam az
ágyból. Hívtam a férjem, de nem válaszolt. Kikeltem az ágyból
és a konyhához mentem. És ott volt, a fejével a konyhaasztalon,
én pedig rögtön tudtam, hogy valami baj van. Oda mentem hozzá, és
láttam, hogy halott. Vele szemben egy papír volt, mellette a
tollal:
"Néhány ember
természetes halált hal. Mások pedig nem képesek szembenézni az
élettel többé. Véget vetek életemnek, így döntöttem. Üdvözlök
mindenkit mint családomat, és elnézést, hogy így hagylak itt
benneteket."
És itt van ez az
indiai hölgy, aki a terem első sorában sír. Mérges mindezek
miatt és amiatt, hogy magára maradt fiatal gyermekeivel akikre
gondot kell viselnie. És ott van még a rengeteg ügy, amit
rendeznie kellett. Azt mondta nekem: Meg szeretném kérdezni tőled:
Miért?! Miért tesz ilyet bárki is? Ránéztem és azt mondtam
neki: nem tudom ezt megválaszolni neked. Nem is ismertem a férjedet.
Ez az első alkalom, hogy beszélek veled.
De egy dolgot
mondhatok neked: sok emberi lénynek a kétségbeesés nem egy
pillanat csupán, hanem egy életforma. A kétségbeesés nem csak
egy pillanat, hanem egy életforma. Ez igaz. És nem csak a szegények
világában, hanem sokszor a gazdagok világában még inkább igaz.
Amikor meg van mindened, amiről valaha is álmodtál...
Jack Higginsszel, a
díjnyertes regényíróval készült egy interjú a díjnyertes
könyvének a Sas leszálltnak az elkészülte után. Megkérdezték
tőle, hogy mi az amit tud most, és úgy van vele, hogy bárcsak
tudta volna fiatal korában. Azt válaszolta, hogy: "bárcsak
tudtam volna azt, amit tudok most, hogy amikor felérek a csúcsra,
akkor ott nincs semmi." Bárcsak tudtam volna akkor azt, amit
tudok most, hogy amikor felérek a csúcsra akkor nincs ott semmi.
Megpróbálhatom-e a
lehető legegyszerűbb szavakkal megfogalmazni, hogy melyek azok az
alapvető dolgok, amelyek értelmet adnak az életnek? És ez egy
gyermek szemeivel és képével kezdődik, ahogy végre átlép a
felnőtt világba. Szóval kérlek, tartsatok velem. De azt hiszem a
következő elemek azok, amelyekre szükség van. Tehát amikor az
élet értelméről beszélek, akkor hiszem, hogy ez a négy dolog
egybetorkollik és egy egységes egészet képez. Ezek nem állhatnak
csak úgy egymagukban.
Ha elveszed
bármelyiket ezekből, akkor a saját súlya alatt összeroskad az
egész. De ha összehozod őket egymással, akkor látni fogod, hogy
pontosan mire gondolok. Tartsatok hát velem, ameddig kifejtem az
érvelésemet. Írtam egy könyvet, amely címe: A csodálat
visszaszerzése. És ez a könyv a körvonala annak, amit ma mondani
szeretnék. Hogyan találja meg valaki az értelmet az életben?
Milyen útmutatást találunk az élet egyes szakaszaiban, amelyekben
ezeknek a komponenseknek együtt kell jelen lenniük? Az első
komponens az, amit úgy hívok, hogy a csodálat érzése, avagy a
dolgok varázsa. A rácsodálkozás és a varázslatosság érzete.
Mind ismerjük ezt, mert ott van a kisbabák szemében, mindannyian
láthatjuk ezt egy csecsemő szemeiben. Legyen az egy karácsonyfa,
amire tág szemekkel néz, vagy valami hang ami elbűvöli amikor
először hallja. G. K. Chesterton a moralista filozófus mondta:
Többet tanultam egy csecsemőszoba megfigyeléséből, mint az
összes filozófia órámon összesen.
Az elmúlt 7
hónapban tudatosan is nagypapává váltam. Tudom, nem nézek úgy
ki, de elég ijesztő gondolat, amikor hirtelen felismered, hogy egy
nagymama a feleséged.
Ilyen az élet. És
ő is tudna mit mondani erről, ezt nem kétlem.
De tudják,
fiatalon, amikor először ott vannak a gyerekek és az élet
mozgalmas. Keresed a kenyered, teszel mindent és eközben nem szánsz
elég időt arra, hogy ezt az izgalmat jól megnézd. Aztán az élet
ezen szakaszában, amikor egy kisdedet tartasz a kezedben, aki
történetesen az unokád, és elkezded látni a kisded izgalmait
minden egyes új élménnyel, akkor ismered csak fel, hogy mennyire
bámulatos is az élet valójában.
Hét hete utazom a
munkatársammal Crinnel. És sok országban voltunk már, és minden
nap imádkoztam, hogy bármikor is születik az unokám, akkor ott
tudjak lenni. Tűkön ültem a hét hét alatt, nehogy kicsit
hamarabb érkezzen, amikor én még mérföldekre vagyok, mert a
lányom sose bocsátott volna meg. Megérkeztünk az adott nap,
délután 3-kor. Az atlantai repülőtéren mentem éppen a
csomagjaimért, És odafordultam Crinnhez és azt mondtam: Tűnődöm,
hogy ma születik-e meg, most hogy már itthon vagyok. 5:15-re értünk
haza. 6:15-kor csörgött a telefon, a vejem hívott és mondta, hogy
a kórházba tartanak és a baba bármikor megjöhet. Egy órán
belül ott voltunk és kezemben tarthattam az unokám. Közismert,
hogy sok ember életében okozok vajúdást, de szép volt látni ezt
a lányom életében is.
Ott volt a pici a
kezemben, mindössze 2.5 kilogramm. Gyönyörű érzés volt azt a
gyermeket tartani. Két nappal később a bankban voltam,
beszélgettem az egyik ügyintézőnkkel, aki megkérdezte: Hogy van
Naomi? Azt mondtam: - ismerik ott a lányom, Naomit - azt mondtam:
Itt van a baba, az újszülött. Ránéztem az ügyintézőre és azt
mondtam: Tudod mit?
Amikor ránézek egy
kisdedre, mint amilyen ő is, azt mondom magamnak: Hogy lehet, hogy
van aki nem hisz Istenben? Tudod mit mondott? És hogy juthat eszébe
bárkinek is valaha bántani egy ilyen csöppséget? Az élet két
ténye azonnal összefutott egy kisbabáról való beszélgetés
során. Az élet csodálata és az emberi romlottság borzalmai. Hogy
látsz valami ennyire csodálatosat, de mégis tudod, hogy mik
történhetnek. Sőt, a nővér első dolga az volt, amikor bejött a
szobába és amikor mi is ott voltunk a feleségemmel, hogy
biztonsági védelmet nyújtson a gyermeknek. Egy karszalagot, hogy
ha azt a gyermeket valaha is bárki bevinné bármelyik liftbe azon a
szinten, akkor azonnal megszólalna a riasztó rendszer. Képzeld el,
ott van egy fiatal édesanya aki kezében tartja a gyermekét, és
szólnak neki annak a kockázatáról, hogy ellophatják a gyermekét.
Sokkoló, teljes mértékben ledöbbentő.
Most pedig látod
ezt a kis gyermeket nőni, a csodálatával és varázsával együtt
és aztán észreveszed, hogy mennyire bámulatosak is a tündérmesék
valójában. Mert ahogy idősebbek lesznek, elkezded olvasni nekik a
tündérmeséket. Van két dolog minden tündérmesében: az a
különleges dolog amit észreveszel a varázslatos világban, ahol
két dolog mindig gyorsan előkerül. Ha nem jössz haza eddig és
eddig, akkor ezzé vagy azzá válsz. Mindig van egy feltétel, ha
nem érsz haza 12-re, akkor sütőtökké válsz, vagy valami
hasonló. És soha senki nem kérdezi meg a tündér-keresztanyától:
és az mégis hogyan lehetséges?!
G.K. Chesterton
szerint azért, mert ha azt kérdeznéd a tündér-keresztanyától,
hogy ez hogy lehetséges, akkor fel kellene készülnöd arra a
válaszra is, hogy: "És az hogyan lehetséges, hogy a tündér
világ egyáltalán létezik?" Mindig van egy feltétel, és
mindig ott van a rejtély felismerése, de nem mindig kérdőjelezel
meg minden feltételt. A feltételek ott vannak egy életre.
Most pedig amit
mondani szeretnék az ez: ha elveszed a csodálatot, és elveszed a
varázslatosságot, ha elveszed a titokzatosságot és a
rejtélyességet akkor ahogy a kicsiny élete halad, két dolog fog
történni: Tudják mi történik először? Az első dolog, ami
történik, hogy elveszíted a hála érzetét. Azt gondolod,
senkinek semmivel nem tartozol, és te vagy az aki minden
szükségedről gondoskodsz. A hála elvesztését mindig követi a
csodálat elvesztése is.
Én Delhiben éltem
és ott is nőttem fel, sosem kerestem egy pennyt sem ameddig 20
évesen el nem hagytam Indiát. Még zsebpénzt sem kaptam soha, csak
tudtam, hogy legyek barátja olyan gyerekeknek akiknek volt. És
tudtam, hogyan élvezzem a dolgokat azokkal az emberekkel akiknek
volt, nekem sosem volt. És mindig arról álmodtam, amikor majd
elmehetek valahova nyugatra és elkezdhetek keresni, ahol majd
befuthatok. És furcsa módon ez az álom megvalósult, 20 évesen
Torontóba költöztem, ott éltem és tanultam. Aztán az üzleti
világ felé fordultam és készültem mindezekre. És láttam
néhányat a világ legmagányosabb emberei közül, én magam a
hotel iparágban dolgoztam.
A világ
legmagányosabb emberei közül néhány ott ült este, valamivel a
kezében amivel elfojthatja a bánatát, a monotóniát és az
unalmat. És azon kaptam magam, hogy olyan emberek kérdéseit
próbálom megválaszolni, akik tízszer többet kerestek mint én.
Mi most Amerikában
nagy zavarban vagyunk, pénzügyileg kölcsönt kölcsön után
vettünk fel mindarra amit nem fogunk tudni visszafizetni. Az
angolban van ez az alátámasztásként szolgáló kifejezés, hogy
"ezt a bankba is beteheted". De most már jobb, ha nem
mondod ezt. Van biztosításod? De nem bízunk már a biztosítókban
sem. Nem bízunk már a bankokban sem. És először az elmúlt 40
évben amióta a nyugaton lakom, elmegyek bevásárló központok és
áruházak mellett, ahol látható, hogy a kis üzletek sorra zárnak
be. És ez mind az elmúlt 20-25 év felelőtlen életmódjának a
nyomában van, amely kézen fogva járt azzal, hogy Isten helyét az
emberi végzetben elutasították.
Elmehetsz Peking
tiltott városába ma egy adott napon Decemberben és énekelheted a
"boldog karácsonyt", de ugyanakkor az USA-ban az életed a
kezedbe veszed ha egy közintézményben kihelyezel egy feliratot
amin ez áll: "Boldog karácsonyt!".
Valaki az Amerikai
Polgári Jogok szövetségéből be akar majd perelni ezért.
Be akarják tiltani
az imát is az iskolákban. Láttam egy autós matricát, ez állt
rajta: "Ameddig lesznek matematika dolgozatok, addig lesz ima is
az iskolában." Így igaz. Mert lehet, hogy tudod, hogy 2+2 az
4, de a következő kérdés padlóra küld majd. Istenem, kérlek
segíts! Ez az ami nyugaton történt velünk, elvesztettük a
hitünket a természetfeletti erőben mert elveszítettük a hála
érzetét. Nem akarják többé karácsonynak hívni, vagy hálaadás
napjának. Ez utóbbi már "Török nap". Ami többet mond
el az emberekről, mint Törökországról. Elképesztő, elképesztő.
És tudod mit?
Amikor nem állsz meg elég hosszan még ahhoz sem, hogy hálát adj
Istennek az egészségedért és az erődért, akkor voltaképpen azt
mondod, hogy teljesen a magad ura vagy mindenben amire szükséged
van. Egy ember egyszer Winston Churchillre nézett és azt mondta: én
egy önmagát megtartó ember vagyok. Churchill ránézett és így
válaszolt: akkor épp most felszabadítottad Istent egy igen komoly
felelősség alól. Elveszted a csodálat érzetét és elveszted a
hála érzetét.
Pár éve volt az
Air Canadának egy repülőjárata valahonnan talán Connecticutból
Cincinnatiba, vagy valami ilyesmi. Torontóba repült. És a repülő
mosdójában tűz ütött ki, amely terjedni kezdett. Emlékszem,
hogy olvastam róla akkoriban, a repülőnek emiatt szinte teljesen
függőlegesen kellett csökkentenie a magasságát. Torontóban
landolt és olyan erősen vágódott a földre, hogy a kerekei
kitörtek, és amikor az ajtókat kinyitották lángoló pokollá
vált az egész.
Az történt, hogy a
tűzoltó csapat már készen állt, az embereket kimentették és az
utolsó, aki elhagyta a terepet a pilóta volt, s közben az ő
ruhája is tüzet fogott. Visszautasított minden interjúst, mert
annyira kijózanító és ijesztő pillanatok voltak azok. De ő és
a csapata megmentette az összes utast a fedélzeten. Másnap egyik
utas a másik után mondta: hálásak vagyunk a pilótának a
bátorságáért és képességeiért. Ő hozott le minket
biztonságban és ő volt az utolsó minden utas után aki kiszállt
és akit kimentettek. Ha azon a repülőn lettél volna, te is meg
akarnád köszönni a kapitánynak, amit tett.
Pár nappal később
az American Airline repülőjén jöttem vissza a Bahamákról és
egyszer csak leállt az egyik hajtómű, majd a második, a harmadik
és végül a negyedik is. A pilóta bemondta, hogy a
kényszerleszállás elkerülhetetlen. Aztán teljesen váratlanul,
teljesen magától az egyik hajtómű elindult. Kinek adsz hálát
ekkor? Ahogy G.K. Chesterton mondta: "ha hálát adok a
mikulásnak azért, mert cukorkát rakott a csizmámba karácsonykor,
" akkor nincs senki akinek megköszönhetném, hogy két lábat
is rakott a csizmámba?" Elveszted a csodálat érzését, majd
elveszted a hálát is. De nem csak a hálát, hanem ezzel együtt a
kötelezettségek és a helyes korlátok érzetét is.
Nem szeretjük a tíz
parancsolatot. Miért?
Mert határok közé
terel minket. De ha vennéd a tíz parancsolatot és egy szóba
tömörítenéd, akkor tudod, hogy hangzana az a szó?
Szent.
Szent.
A te életed szent,
és az enyém is szent. Nem sérthetem meg ezt a szabályt. A
tulajdonod is szent, a házasságod is szent, az időd is szent, az
imádatod is szent, erről szól a tíz parancsolat. Az életed
szentségéről, a munkád, a kapcsolataid és az elkötelezettségeid
szentségéről. És ha az életet megfosztod a szentségétől,
akkor onnantól minden közönséges lesz. Chesterton egyszer azt
mondta, "hogy mindig, amikor egy korlátot elmozdítasz, szánj
rá elég időt, hogy megtudd, hogy miért tették oda eredetileg!"
Ha elmozdítasz egy
korlátot, kérdezz rá, hogy eredetileg miért volt ott! Elveszed a
csodálatot és elveszted a hálát, elveszted a csodálatot és
elveszted a határok érzetét. És amikor elveszed a csodálatot,
akkor végső soron elveszted a beteljesültség érzetét is.
A csodálat
nélkülözhetetlen, és elmondom, hogy miért kritikusan fontos ezt
megérteni.
Tudják, három
gyermekünk van. És valami nagyon érdekeset vettem észre velük
kapcsolatban. Három év van közöttük. Mind felnőttek és
házasok, és az a kiváltságom van, hogy velem együtt dolgoznak.
Ez nagyon izgalmas. De amikor fiatalok voltak és egyesével az egy,
a négy és a hétévesnek
felolvastam ugyan
azt a tündérmesét, akkor ha a hét éves Sarahnak meséltem a
történetet az így hangzott:
"Sarah, a kis
Tamás felkelt és odament az ajtóhoz, és kinyitotta az ajtót és
egy sárkány ugrott Tomi elé." Sarah szemei tágra nyíltak
volna azonnal.
Ha ezt a négy éves
Naominak meséltem volna, nem kellett volna eddig sem elmennem.
Tudod, hogy szólt volna?
"A kis Tamás
felkelt és az ajtóhoz ment, és Tomi kinyitotta az ajtót…"
És Naomi is ugyan úgy megdöbbent volna.
Az egy éves
Nathannal lett volna a legrövidebb. Csak ennyi: "Nat’: a kis
Tamás felkelt és az ajtóhoz ment." Egy éves korban még az
is nagy dolog, hogy csak úgy odamenni egy ajtóhoz.
Az történik, hogy
minél idősebb leszel, annál több kell ahhoz, hogy megtöltsd a
szíved csodálattal, és csak Isten elég nagy ahhoz, hogy a szíved
megtöltse. Ezért van az, hogy 1968 Decemberében, amikor az emberi
szem meglátta ezt a Földet úgy, ahogy még soha azelőtt.
Amikor az amerikai
asztronauták megkerülték a Hold sötét oldalát, és mi lélegzet
visszatartva ültünk a televíziónk előtt, hogy lássuk mi fog
történni, és amikor hallottuk az első szavakat, és kijöttek a
Hold sötét oldala mögött, amikor a Föld kelt fel a Hold
horizontján, gyönyörű kék és fehér öltözetben, az űr mély
sötétjével körbevéve és a Nap ragyogó fényével
megkoszorúzva, akkor mi volt az asztronauta első szava? Nem volt
begyakorolva, sem filozófus sem költő, sem tudós nem mondta neki,
hogy ezt mondja: Távolból a Földre nézett és azt mondta:
Kezdetben teremtette Isten. Kezdetben teremtette Isten.
A csodálatra
szükség van. De tudják mit? Az élet valahogyan mindig halad és
egy nagyon nehéz következtetésre jutsz. Ez a következtetés így
hangzik: nem élhetsz mindig csodálattal. Képtelenség. Látod
álmaid nőjét, kezét a kezedbe veszed, belenézel a szemébe és
azt gondolod, hogy egy meg egy az egymillió. És botladozol, és
keresed a legszebb szavakat…
De nem mondod ezt a
szemébe: Hogyan szeretnéd, ha az őseim mellé temetnének? Nem ezt
mondod.
Ránézel és a
szíved ezerrel ver.
Emlékszem, amikor a
párom szülei... A feleségem kanadai és a szülei, amikor
házasodtak akkor az apja a kanadai légierőnél volt, aztán mérnök
lett... Szóval a felesége mérges lett rá, mert amikor a nászútjuk
első estéjén regisztráltak éppen, a név amit leadott Lift
Hennent, HLC Ronalds volt, ezért megbökte a felesége és így
szólt: és mi lesz velem? Erre a férj: Jaj, nagyon sajnálom. "Lift
Hennent és Mrs. HLC Ronalds", és bocsánatot kért hibájáért.
Szóval azt mondta nekem, hogy ne kövessem el ugyan ezt a hibát.
Azt mondtam, rendben, nem fogom.
Szóval elvittem a
lányukat, és amikor a Niagara vízesésnél voltunk, az első
esténket töltve a nászutunkból, akkor boldogan és bátran írtam,
hogy: Mr. és Mrs. Ravi Zacharias. Erre megbökött a feleségem,
mert az utasok számához viszont csak egyet írtam véletlenül. Az
ember a pult mögött megjegyezte: de ez legalább megmutatja, hogy
jó életet élt. Szóval csak egyet írtam.
Egy álomban jársz,
a felhőkben jársz, és aztán jön az első egyet nem értés. És
amikor az első nézeteltérés van, akkor teljesen meg vagy győződve
róla, hogy ha hallgatna a bölcsességedre, akkor mindenkinek jó
lenne. Az évek telnek és rájössz, hogy az élet nem mindig
felhőtlen öröm.
De ami az
elkötelezettséget egyben tartja az nem az érzés, hanem az
elkötelezettség ténye. És csodálattal, ha legalább csak a
varázslattal éltél, akkor észre fogod venni, hogy ezek a
tündérmesék nem igazak, hanem egyszerűen csak fantasztikusak.
Amit meg kell
találnod az életben az az ami fantasztikusan igaz. Ez nem fantázia,
hanem fantasztikusan igaz. Tehát az élet legfontosabb alkotóeleme
nem csak a csodálat, hanem annak a felismerése, hogy végülis mi
az igaz.
Ez pontosan az
amiről a görögök is beszéltek: igazság, szépség, jóság,
szabadság, egyenlőség és igazságosság. Igazság, szépség,
jóság, szabadság, egyenlőség és igazságosság. Eszmék amelyek
alapján élünk és eszmék amelyek alapján ítélünk. De
kellettek hozzá a Héberek, hogy emlékeztessenek téged és engem,
hogy ezek nem elvont elképzelések, hanem ezek Isten személyébe
burkolt dolgok.
Nem beszélhetsz
abszolútumokról egy természet feletti viszonyítási pont nélkül.
Nem beszélhetsz
végső szépségről, mert még a szépségnek is kell, hogy legyen
határa.
Nem beszélhetsz
szabadságról ha csak az emberi lényeknek nincsen egy alapvető
értékük. Belenéztem egy európai hírújságba ma és pont olyan
mint majdnem bármely újság bármely kontinensen manapság. Mind az
anyagi szükségekkel, környezetvédelmi problémákkal és más
hasonlóan fontos témával foglalkozik.
De van egy dolog,
ami szembetűnő a hiánya miatt ezekben az újságokban, ez pedig a:
Miért?
Miért?
Miért van értéke
egy emberi lénynek?
Miért van értéke
a szabadságnak?
Miért van értéke
az önfenntartásnak?
Azért, mert Isten
felruházott téged egy alapvető értékkel. Nem azért vagy
értékes, mert a közösség értéket ad neked, hanem alapvetően
értékes vagy. Ez egy fontos pont, amit meg kell találnunk az élet
értelmének keresésében.
Egy adószedő
egyszer Jézusra nézett, és azt kérdezte: helyes dolog-e adót
fizetnünk a császárnak? Bárcsak Jézus másképpen válaszolt
volna. Bárcsak azt mondta volna, hogy teljes mértékben helytelen.
Mert akkor Amerikában, Április 15-én lehetnék egyszerre lázadó
és Isten szerint való egyszerre. Mondván nem fizetek adót, mert
Istenfélő vagyok. Jézus azt mondta: van egy pénzérméd? Az ember
így szólt: igen. Erre ő: add ide azt az érmét. És felemelte az
érmét, és nézte azt. És így szólt ahhoz aki kérdezte: kinek a
képe van az érmén? A császáré, mondta az ember. Jézus azt
mondta: Add hát meg a Császárnak ami az övé és Istennek ami
Istené. Az ember elment, de kellett volna, hogy legyen még egy
kérdése: Tudod mit kellett volna kérdeznie? És mi az ami Istené?
Tudod Jézus mit mondott volna? Kinek a képe van rajtad? Kinek a
képe van rajtad? Itt az érme, a Császár képével, add meg a
Császárnak, ami a Császáré. És Istennek ami Istené. Mi az ami
Istené? Kinek a képe van rajtad?
Ez szerintem valami
ami a hiánya miatt szembetűnő.
Malcolm Muggeridge
teszi fel ezt a kérdést az igazságról kétféleképpen:
kövessenek kérem figyelmesen, nagyon figyelmesen: Mert az első
tapasztalati, a második filozófiai.
Itt van a
tapasztalati:
"A csalás és
a fantázia Sargasso-tengerében, hogyan remélhetnéd Te vagy én,
hogy akadálytalanul úszhassunk? Hogyan tanulhatnék meg látni a
szememen át és nem vele? Hogyan vehetném le a magam sminkjét,
húzhatnám fel a vasredőnyt, olthatnám el a stúdiófényeket,
hogyan halkíthatnám el a hangeffekteket és kapcsolhatnám ki a
kamerákat? Látom-e valaha a napfelkeltét az Alkony Sugárúton és
a naplementét a Forest Lawn temetője felett? Megtalálhatom-e
valaha a jövőt a stúdió bútorai között, vagy a stúdió
állványai között? A csöndet a diszkóban, szeretetet a sztriptíz
bárban, igazságot a súgógépben vagy képernyőn? Nézhetem-e élő
színekben a hírekben, vagy hallhatom-e élő hanggal az autópályák
mentén? Nem, nincs a szélben ami áthatja a hegyeket és köveket
tör darabokra; nincs a földrengésben ami követte, sem a tűzben
ami a földrengés után jött. Az egy halk szelíd hangban van.
Isten hangja."
"Nem a kerekek
csikorgásában, vagy a fékek hangjában, sem a sugárhajtás
süvöltésében, sem a szirénák zúgásában vagy a harsonák
harsogásában vagy a dobok zajában, vagy a bemondó
egyhangúságában. Újra, újra és újra azt mondom magamnak: abban
a halk szelíd hangban kell lennie. Isten hangjában, ha valaki
meghallhatja azt."
Muggeridge újságíró
volt kifejezetten Oroszország sötét napjaiban. A Manchester
Guardiannak ezt írta: "Tudod az igazság nagyon szép. Szebb
mint az igazságosság, amely könnyen ölt álarcot. A közel hét
évtized alatt amit átéltem a világ túlcsordult vérontással és
robbanásokkal, amelyek pora le sem ülepedett és már jött a
következő. Mind elvileg 'igaz' célt szolgált, az igazságosságért
vívott küzdelem folytatódik miközben a gyűlölet fegyverei
felhalmozódnak. De az igazság egy korai halottja volt azon
hazugságok balesetének, amelyek miatt háborúkat vívtak és
amelyeket a békeszerződéseink foglaltak magukban. A forradalmak és
ellenforradalmak hazugságai, a hirdetések, a hírek, az eladók, a
politikusok hazugságai, a pap hazugságai a pulpitusnál, a
professzoréi a pódiumnál, az újságíróéi az írógépnél. A
hazugságok beakadtak, mint egy szálka a mikrofon torkában. A kis
kézi hazugságai a kószáló operatőrnek."
"Ignazio Silone
mesélte nekem egyszer, hogy ő amikor egy bizottság tagja volt, és
egy hadicselen dolgoztak éppen, akkor egy képviselő, egy újonnan
jött valaki, aki sosem járt még ott előtte, kimondott egy
különleges megfigyelést a beszélgetés közepette: hogy ha ezt és
ezt a kijelentést tennénk, az nem lenne igaz, szóval nem kellene
ezt a kijelentést tenni! Egy pillanatig kábult csönd volt aztán
mindenki nevetni kezdett. Nevettek és nevettek ameddig könnycseppek
kezdtek lefutni az arcukon, és a Kreml falai látszólag rázkódni
kezdtek. Ugyan ez a nevetés visszhangzik a tanácstermekben és a
kormány üléseken, ahol ketten vagy többen összegyűlnek, hogy
hatalmat gyakoroljanak. Az igazság az, ami meghalt, nem Isten."
Egy világhírű
újságírótól jön mindez, hogy a hazugságok beakadtak, mint egy
szálka a mikrofon torkában. Hölgyeim és uraim egyszer egy ember
ült Jézussal szemben és így szólt: Mi az igazság? És elment
anélkül, hogy a választ megvárta volna. Tudod mi az igazság? Az
igazság az, hogy a te szíved és az én szívem reménytelenül
gonosz. De ezt mi nem szeretjük.
Tudod mi az igazság?
Csak Isten elég nagy, hogy megváltoztassa és átformálja azt. És
ameddig nem találjuk meg a viszonyítási pontját az abszolút
igazságnak... Mi az abszolút? Az abszolút egy nem változó
viszonyítási pont.
Álltál már valaha
közlekedési lámpánál, azért mert az piros volt éppen? Biztos
vagyok benne, hogy Belgiumban ez előfordul, Indiában mi úgy
gondoljuk, hogy az valami karácsonyi díszfény és tovább megyünk.
De te megállsz a pirosnál, aztán elgondolkozol egy pillanatra,
majd a melletted levő sávra nézel és látod az autókat mozogni,
de nem vagy biztos benne, hogy az övé mozog vagy a tied. A lámpa
továbbra is piros. Mit teszel? Automatikusan erősebben nyomod a
féket, hogy biztosítsd, hogy te nem mozogsz. De miután megnyomtad
a féket erősebben, és nem tudod, hogy az az autó mozog-e vagy a
tied, mit teszel? Az útra nézel, hogy láss egy fát vagy egy
lámpaoszlopot vagy valamit, ami elvileg nem mozoghat, és ahhoz
méred magadat. De mi történne, ha a fák és a lámpák is
mozognának? Pontosan ezt tette a posztmodernizmus veled és velem.
Nincs viszonyítási pont, amely alapján eldönthető, hogy előre
haladsz, vagy visszafele.
Pontosan ezt tette.
És az az igazság,
hogy meg kell találnunk az igazság útját. És az igazság útja
egy abszolút, nem változó viszonyítási pont. Tudod az az érdekes
dolog Jézus Krisztus üzenetében, hogy Ő nem mondja neked, hogy:
itt az igazság. Ő azt mondja neked: Én vagyok az igazság. Ő a
viszonyítási pont az igazsághoz. És azoknak, akik az igazság
oldalán vannak, azt mondta: hallgassatok rám. Hadd osszak meg
veletek egy gyors gondolatot aztán a végső két gondolatra térek.
Csodálat és igazság.
Egy békemisszión
voltam a közép-keleten a Canterbury volt érsekével, William
Careyvel együtt. És találkoztunk az összes vallási vezetővel a
zsidók oldaláról és a palesztinok oldaláról. Kemény 5-6 nap
volt. Nagyon kemény. Teljesen kimerültünk. Az utolsó előtti
napon találkoztunk a Hamas négy alapítója közül az egyikkel,
akit Sheikh Talalnek hívtak. Erős felépítésű ember, aki
családjának néhány tagját elvesztette már, nagyon udvarias volt
és egy nagyszerű ebéddel szolgált nekünk. Az öt jelenlevőből
én csak az egyik voltam, az érsek vezette az alkalmat, mi csak
hallgattunk, de mielőtt vége lett volna, az érsek adott ötünknek
lehetőséget arra, hogy feltegyünk egy-egy kérdést. A Sheikh
körül közben azért ott voltak az emberei is.
Kérdeztem tőle
valamit, de nem tetszett a válasza. Azt mondtam, Sheikh, Te és én
talán sosem találkozunk többé, és lehet, hogy nem fog tetszeni,
hogy ezt mondom, de nem igazán tetszett a válasz amit adtál a
kérdésemre.
De azt mondtam:
Mondhatok valamit uram? Folytattam: 5000 évvel ezelőtt, nem messze
innen ahol ülünk, egy hegy van. Egy ember akit Ábrahámnak hívtak
felment arra a hegyre és felvitte a fiát, hogy feláldozza.
Emlékszel a történetre? Azt mondta, igen. Azt mondtam, kérlek
tegyél nekem egy szívességet, és ne arról vitatkozzunk most,
hogy melyik fia volt az. Azt mondtam, maradjunk abban, hogy Ábrahám
és a fia. Azt mondta rendben. Így folytattam: Felvitte a fiát arra
a hegyre, úgy látta ezt mint a hitének tesztjét Isten előtt,
hogy hajlandó-e feladni a fiát. És a kés már majdnem lesújtott
a fiúra, amikor Isten megállította a kezét… Emlékszel erre?
Azt mondta igen. Kérdeztem, hogy emlékszik-e mit mondott neki
Isten? Sheikh Talal csak nézett rám. Emlékszel? Azt mondta nem.
Azt mondtam: meg van neked az írásokban.
Isten azt mondta:
ÁLLJ. Állj meg Ábrahám. Én magam fogok gondoskodni áldozatról.
Azt mondta igen. Azt mondtam Sheikh, nagyon közel ide ahol most
ülünk, 2000 évvel ezelőtt Isten betöltötte ezt az ígéretét.
Felvitte a saját fiát arra a hegyre, de ezúttal nem állt meg a
kés. Ő csak nézett rám.
Azt mondtam: Sheikh!
Ameddig Te és én el nem fogadjuk a Fiút, akit Isten adott, addig a
saját fiainkat és lányainkat fogjuk feláldozni e világ
harcterein.
Földterületért,
pozícióért, hatalomért, tulajdonjogokért és presztízsért.
Csönd lett a füsttel teli szobában. Az érsek így szólt: nos azt
hiszem most már visszatérhetünk a szállodánkba. Azt mondtam, ó
testvérem, ezt nagyon elszúrtam.
Ahogy mentünk,
mielőtt lefelé indultunk volna a lépcsőn az érsek átkarolt és
így szólt: Köszönöm Ravi. Ez Istentől volt. Azt mondtam, hogy
én is nagyon remélem. Lementem én is és az érsek is, aki a
fővendég volt, és mind beszállni készültünk az autóinkba a
túloldalon.
A Sheikh követett
engem, odajött hozzám, megfogta a vállam, mire én magamban búcsút
intettem e világnak. Azt mondta, Mr. Zacharias. Mire én: Igen uram?
Csak nézett rám, az arcom mind két oldalát megcsókolta és azt
mondta: maga jó ember, remélem találkozunk még egyszer.
Hölgyeim és uraim,
ebben a könyvben van egy történet. Amelyet történelmileg
Krisztus keresztre feszítése igazol. És amely leleplezi Neked és
nekem a harmadik alkotóelemét az élet értelmének: csodálat,
igazság és szeretet. Mit jelent a szeretet? A szeretet az ahol
szeretve vagy önmagadért, önmagad ellenére is. Nem kell mássá
lenned, szeretve vagy és egy alapvető értéket kapsz. Ez a
negyvenedik év amióta utazom. Rengeteg sok országban voltam már.
Az év felét az úton töltöm és elmondhatom... Majdnem négy hete
vagyok úton és holnap után hazamegyek. És amennyire jó a
pihenés, amikor valahol épp megállunk... De annál jobb hazaérni.
Ahol szeretve vagy
önmagad ellenére is. Isten szeretete feléd nagyon egyedi. Isten
megáldotta Európa ezen kontinensét a rengeteg fájdalom és
szenvedés ellenére is. Van étel az asztalodon, megvan a kényelmes
élet luxusa, de ne engedd, hogy Isten kedvessége arra vezessen
téged, hogy elutasítsd őt.
Mert ez az ami olyan
könnyen megtörténik. Amikor a szeretetre gondolok, nagyon nehezen
tudom felfogni, hogyan tud valaki élni nélküle. Burton Russel
egyszer azt mondta: "három dolog van amit sosem értettem, mert
nekem sosem voltak meg." Az egyik azt mondta a szeretet. Egy
nagy filozófus, akinek sosem volt meg a szeretet, és emiatt sosem
találta meg a helyét ebben a világban. Tudod az életben a
legnagyobb dolgok amiket keresünk végül is a szeretet és az, hogy
hova tartozunk. Ezzel majd holnap foglalkozunk részletesebben.
Delhiben nőttem
fel, hihetetlen történeteket hallva.
Az én kultúrámban
példabeszédeken és történeteken keresztül tanulunk és csak
ezek után jön az érvelés. Nem pedig fordítva. Nyugaton érvelésen
keresztül tanulunk és csak utána jönnek a történetek. De ott
előbb a történet és a példabeszéd, és csak utána jön az
érvelés. Szóval hadd osszam meg ezt röviden, és aztán az utolsó
ponthoz érünk. Emlékszem, kisfiúként minden este a hölgy aki
takarítónőként dolgozott nálunk volt az, aki lefektetett minket,
ha a szüleink nem voltak otthon éppen. És mi mindig kértük, hogy
meséljen valamit.
Ő mesélt nekünk
egy történetet, amit évekkel később értettem meg még inkább,
hogy mennyire gazdag is valójában. Ez nem egy igaz történet, ez
egy példabeszéd. Egy fiatal férfiről szól aki szeretett egy
lányt egy másik faluban. El akarta venni feleségül, de a lány
nem volt jó szándékú, csak ki akarta használni, ki akarta
gúnyolni és használni akarta. De a férfi igazán szerette ezt a
lányt. Végül egy nap a lány azt mondta neki, hogy csak akkor
megyek hozzád, ha bizonyítod nekem, hogy jobban szeretsz engem
mindennél, ami e világon van. Erre a férfi: persze, hogy
szeretlek, ezért is kértem meg a kezed! Erre a lány: nem nem nem.
Szereted az édesanyádat, ezt tudom. Sokkal jobban mint engem. Mire
a férfi: Ne légy bolond, az egy másfajta kapcsolat. Ők a szüleim,
te pedig a szerelmesem és a feleségem leszel, ez teljesen... Mire a
lány: nem. Azt akarom, hogy bizonyítsd be, hogy jobban szeretsz
engem, mint az édesanyádat. Azt akarom, hogy öld meg és hozd el a
szívét a kezedben mint trófeát, a győzelmem trófeáját.
Kezdesz nevetséges lenni mondta a férfi. Mire a lány: Nem. Ha
bebizonyítod, hogy jobban szeretsz nála, hozzád megyek. A férfi
hazamegy és tűnődik mindezeken. Tűnődik rajta és a történet
folytatódik. A példabeszéd megy tovább.
Végül keres egy
kést, leszúrja az édesanyját, kiveszi a szívét, és a kezében
tartva fut vele, hogy bemutassa a lánynak. Keresztül fut a vadonon
és alig várja, hogy odaadhassa neki, de megbotlik a bozótban, és
a szív kiesik a kezéből és ő nem találja sehol. Átkutatja a
bokrokat, a töviseket meg mindent és hirtelen egy hangot hall,
miközben maga is a földön van elesve. Ahogy megtalálja a szívet
és felkel, leporolja a térdét és ekkor egy hangot hall a szívből:
Fiam, megsérültél? Fiam, megsérültél? Kisfiúként senkinek nem
kellett elmagyaráznia nekem, hogy miről mesélt nekünk a
takarítónő. Hogy egy anya szeretete olyan erős, hogy semmilyen
aljas tett nem állhat az útjában.
Mondd meg, honnan
jön ez a szeretet?! Kémia? Ó, nem.
Igazából egy
gyengébb anya is ugyan az teszi, mint egy erősebb. Egy anya talán
erősebb testileg, és gondot viselne egy gyerekre aki a halál
szélén van. És az evolúció elméletének ellenére hajlandó az
életét adni a gyengébb fiáért, hogy az, az ő gyermeke éljen
inkább. Isten szeretete az ami a szívedbe és a szívembe árad.
És itt a kulcs: Az
élet értelmének nyitja egy kapcsolatban van.
Az egy kapcsolatban
van. És sosem lesz meg ez a kapcsolat, ameddig nincs meg a kapcsolat
minden kapcsolat alkotójával: Istennel magával.
Csodálat, igazság,
szeretet és végül: biztonság. Ahol Isten megígéri neked és
nekem, hogy a halál nem a vég, a halál nem tarthat fogva, hogy a
végén ott állunk majd Ő előtte. És ahol felismerjük, hogy az
élet túlmegy a síron, a végtelenbe.
Ezt mondom neked: ha
nincs élet a síron túl, akkor minden meghatározásunk ingatag.
Minden meghatározásunk ingatag. De ha van élet a halál után,
akkor létezik olyan, hogy igazságosság. Van olyan, hogy abszolút
szeretet, van olyan, hogy abszolút igazság.
Ha nincs élet a
halál után, akkor ebben a 70 évedben amid van Ha szeretnél
racionalista lenni, vagy empiricista, vagy egzisztencialista, vagy
posztmodernista az a te dolgod. De ha van egy örökkévaló módja
az igazság mérésének, akkor jobban teszed, ha Isten
abszolútumaihoz mérsz.
A húszas éveimben
diák voltam Torontóban és lehetőséget kaptam, hogy Vietnámba
menjek. Mert Amerika háborúban volt akkor, én meg Kanadában éltem
és szerettem volna a katonaság káplánjaival dolgozni, és
meghívtak, hogy beszéljek. Csak a húszas éveimben jártam még,
és meghívtak, hogy beszéljek főként fiataloknak vagy netán egy
két katonai bázison is. És elmentem oda. És mondhatom, történt
néhány fantasztikus dolog.
Én 25 voltam, a
tolmácsom pedig 17. Összesen voltunk 42 évesek. Repültünk
amerikai helikopterekkel, mentünk motorral, egyedülálló voltam
még és azt mondtam, lesz ami lesz, tudod hogy van ez... És több
ezer férfi és nő adta az életét Jézus Krisztusnak. Szeretnék
elmondani néhány történetet befejezésül. Mert elképesztő,
hogyan történtek ezek a dolgok. Miután ezrek találták meg
Krisztust, elmentem és elköszöntem a tolmácsomtól akit Hien
Phamnak hívtak. Isten veled. Biztos voltam benne, hogy sosem
találkozunk többé. De abban az időben egy amerikai katona írt
egy verset, amely kezeim közé került:
"Uram Istenem,
sosem beszéltem veled,
De most meg
kérdezném Tőled: hogy vagy?
Látod Isten, azt
mondták nekem, hogy nem létezel.
És mint bolond, el
is hittem mindezt.
Tegnap este egy
lövészárokból láttam az egedet.
Akkor jöttem rá,
hogy hazudtak nekem.
Szántam-e időt
arra, hogy lássam amiket csináltál?
Akkor tudtam volna,
hogy mellébeszélnek.
Tűnődöm, Isten,
vajon meg fogod-e majd a kezem,
és valahogy úgy
érzem, hogy megérted.
Vicces, hogy erre a
pokoli helyre kellett jönnöm,
mielőtt időm lett
volna rá, hogy lássam arcodat.
Nos, azt hiszem
nincs sok ami még mondható.
De örülök Isten,
hogy találkoztunk ma.
Azt hiszem a
nulladik óra itt van mindjárt.
De nem félek, mert
tudom, hogy közel vagy.
Itt a jel, nos
Isten, indulnom kell.
Nagyon kedvellek,
szeretném ha tudnád,
nézd, ez a harc
most borzalmas lesz,
Ki tudja, lehet,
hogy ma este a házadba megyek.
Noha eddig nem
voltam veled barátságos,
Remélem Isten te az
ajtó előtt vársz.
Nézd, nem tarthatom
vissza, sírok.
Mennem kell most
Isten. Viszlát.
Furcsa, mert amióta
találkoztunk nem félek meghalni."
Láttunk ilyen
történeteket újra és újra. Férfiak és nők elkeseredetten
keresik a reményt az életre a síron túl. Itt van amivel szeretném
befejezni. Átkaroltam Hient, ő 17 volt, én magam 25: sosem fogunk
találkozni újra, Isten veled. És elmentünk.
17 évvel később,
este 11-kor megcsörrent a telefonom. Aznap Vancouverben beszéltem.
Felvettem és a hang így szólt: Broter Rafi.
Azt kérdeztem:
Hien?
Mondta: Megismered a
hangom?
Azt mondtam: Te vagy
az egyetlen aki Broter Rafinak szólított valaha is!
Megkérdeztem: Hol
vagy?
Azt mondta, hogy
Kaliforniában.
Azt mondtam: Hol?
Mit csinálsz ott?
Azt mondta, hogy:
Mesterszakon vagyok.
Azt mondtam: Szóval
Kaliforniában csinálod a mesterszakod...
Azt monda: igen.
Kérdeztem: Mi
történt?
Azt mondta: Van pár
perced?
Mondtam, hogy:
Nagyon sok percem van.
Azt mondta: Miután
elmentél, Vietnám elbukott. Én azok között voltam, akiket
elfogtak és azzal vádoltak, hogy a CIA-nak dolgozom. "Mondtam
nekik, hogy sosem dolgoztam a CIA-nak." Azt mondták: Persze, az
angolod annyira jó, hogy biztosan nekik dolgoztál... Nem! Én
voltam a fordítója a vendég előadóknak, dolgoztam az
amerikaiaknak, de sosem a CIA-nak. Nem hittek nekem, börtönbe
kerültem. Soha senki nem ismeri el, hogy a CIA-nak dolgozik. Úgyhogy
börtönbe került. Egy börtön táborban volt, nem engedték, hogy
bármit olvasson, ami angolul van, csak vietnámi és francia műveket
engedtek. Marx és Engels, Marx és Engels, vietnámi és francia. Ez
volt minden, Marx és Engels, vietnámi és francia.
Végül - azt mondta
- Broter Rafi beledöngölték a fejembe, hogy nincs Isten. És egy
nap azt mondtam: rendben. Úgy fogok élni, mintha nem létezne
Isten. Azt mondta: Azon a napon engem rendeltek a WC-K takarítására.
Te olyat még sosem láttál. Amikor velem voltál azt gondoltad,
hogy láttál már borzalmas WC-ket. Azt mondta: Ezekhez hasonlót
sosem láttál. Egy ruhát kell az orrod köré kötnöd, hogy ki
tudd tisztítani. Volt egy vödröm és egy felmosóm és
takarítottam. És egyszer belenéztem az egyik vödörbe egy WC
mellett. Épp ki akartam üríteni, de észrevettem egy darabka
papírt amin angol írás volt. Így szólt: Körbenéztem, gyorsan
lemostam és a zsebembe tettem.
Azt mondta: Mindenki
aludni tért aznap este, én pedig vártam. Elővettem a nedves
papírt és egy zseblámpával elkezdtem olvasni, jobboldalt ez állt
rajta: "Rómaiakhoz írt levél, 8. fejezet." És elkezdtem
olvasni.
"Tudjuk pedig,
hogy azoknak, akik Istent szeretik, minden javukra van,"
" mint akik az
ő végzése szerint elhívottak."
"Ki szakíthat
el minket Krisztus szeretetétől? "
"sem halál,
sem élet... sem fejedelemségek, sem hatalmasságok..."
Azt mondta:
elkezdtem sírni. Azt mondtam: Istenem, ma úgy keltem fel reggel,
hogy soha többé nem imádkozom hozzád. És most kezemben tartok
egy verset, amire mindennél nagyobb szükségem van. Hogy azoknak,
akik Istent szeretik, minden javukra van. Térdre estem és kértem
Istent, hogy bocsásson meg. Szóval felkeltem reggel, bementem a
parancsnokhoz és megkérdeztem: Nem lenne baj, ha ma is
kitakarítanám a WC-ket? Azt mondta, hogy újabb oldalakat szerzett
így az újszövetségből minden nap.
A parancsnoknak
valaki adott egy bibliát. És ő annak a lapjait használta toalett
papírnak. Aztán a szemétbe dobta. Én pedig lemostam ezeket, a
zsebembe tettem és így volt meg az esti áhítatom. Azt mondta,
végezetül egy nap azt mondták nekem, hogy el fognak engedni. És
elengedtek. Velem volt 51 vagy 52 másik ember is. Köztük
valamelyik alelnök fiával vagy lányával. Hajót akartunk építeni,
hogy megszökjünk. És meg is építettük.
Több hét telt el,
mire négy vietkong kopogott az ajtómon Broter Rafi. És azt
mondták: "Próbálsz megszökni, nemde?"
Azt mondta: Rájuk
néztem, rezzenéstelen arccal és azt mondtam: Nem.
Mire ők: Az igazat
mondod nekünk?
Azt mondta igen.
Nem fogsz megszökni?
Nem.
Az igazat mondod?
Igen.
Azt mondta, hogy
elmentek és én pedig homlokon csaptam magam, mondván: Istenem,
megint megtettem. Aztán imádkoztam egy imát, amiben bíztam, hogy
sosem lesz megválaszolva. Azt mondtam: Istenem bocsáss meg, és ha
azt akarod, hogy elmondjam nekik az igazságot, hozd őket vissza
mielőtt megszökünk. Pár órával azelőtt, hogy indulni készültek
volna, visszajöttek. Tetőtől talpig felfegyverkezve, nyakon
fogták, a falhoz szorították és így szóltak: hazudsz. Szökni
próbálsz, nemde?
Azt mondta, igen. 52
másik emberrel.
Meg fogsz ölni?
Azt mondták: Nem,
veletek megyünk.
Azt mondta: Jött
velünk ez a négy vietkong.
Broter Rafi a
tengeren egy viharba kerültünk és épp fel akartunk borulni. De ez
a négy ember a legjobb tengerész volt akiket csak akarhattunk
volna. Mint kapitányok végül biztonságban Thailandre hajóztak
minket, menekült lettem ott és végül megkaptam a papírjaimat.
Most pedig Kaliforniában vagyok, és a mesterszakomat végzem éppen.
Elrepült hozzám, mert szerette volna, ha én szolgálok az
esküvőjükön, mert talált egy gyönyörű fiatal vietnámi lányt,
akit feleségül akart venni.
Ránézett a
gyermekeimre a konyhaasztal túloldalán, ők még fiatalok voltak
akkor, és azt mondta nekik: Mindig azt fogjátok gondolni, hogy majd
ti megoldjátok a dolgokat magatoknak. Az sosem működik. Azt
mondta: A legfontosabb dolog az életedben az, hogy megtaláld az
intim közösséget Istennel, és Ő vezetni fog téged. Ő fog
megtartani téged, Ő fog biztonságban végigvinni az utadon,
ahogyan kéz a kézben mentek vele. Amikor minden összejön és meg
van a csodálat, meg van az igazság meg van a szeretet és meg van a
biztonság. Az ad az életnek értelmet. És azt fogod találni, hogy
egyedül Isten elég nagy ahhoz, hogy ezt megadja neked. Isten áldjon
benneteket, és köszönöm, hogy ilyen figyelmesen meghallgattatok.
Ravi Zacharias
International Ministries
http://rzim.com